II EDYCJA WYDARZENIA

13.07.2019

godz. 19:30

Amfiteatr Mrągowo

wstęp wolny

WYKONAWCY

KAROLINA CICHA

i Spółka

Karolina Cicha to wyjątkowa na polskiej scenie muzycznej wokalistka, multi-instrumentalistka i kompozytorka, zafascynowana tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Początkiem jej drogi twórczej były koncerty solowe oraz współpraca z teatrem „Gardzienice”. W 2009 roku Cicha rozpoczęła muzyczną przygodę z  Rockiem a jej utwór „Miłość bez jutra” został wydany przez Muzeum Powstania Warszawskiego na płycie „GAJCY!”. Kolejne poszukiwania twórcze artystki nakierowane zostały na muzykę tradycyjną i etniczną. Jej dorobku stanowi kilka płyt, m.in. poświęcona językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego płyta „Wieloma językami” (2013); „Jidyszland” (2015), album poświęcony twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz, „Poland-Pakistan” (2016) wyjątkowe fusion z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem oraz „Płyta tatarska” (2017) – inspirowaną dziedzictwem muzycznym polskich Tatarów. W swej ostatniej płycie „Jeden – wiele” (2018) artystka inspiruje się sakralnym dziedzictwem rodzinnego Podlasia.

Cicha występuje wraz ze „Spółką” – zespołem specjalnie dobieranym do każdego koncertu. Podczas występu na Hybryda Kultur Festiwal, obok utworów z płyt „Wieloma językami”, „Jidyszland”, „Płyty tatarskiej” czy „Jeden – wiele”, usłyszymy nowe utwory, wskazujące obecny kierunek poszukiwań oscylujących na styku tradycji i współczesności. Karolinie Cichej (śpiew, akordeon, fortepian, sampler perkusyjny) towarzyszy Spółka w składzie: Karolina Matuszkiewicz – suka biłgorajska, fidel płocka, kemancze, kobyz, śpiew; Patrycja Betley – instrumenty perkusyjne, Marcin Rumiński – śpiew gardłowy, mandolina, flety i piszczałki etniczne.

KAPELA MALISZÓW

zespół wokalno-instrumentalny

Rodzinną kapelę z Męciny Małej w Beskidzie Niskim tworzą Jan Malisz wraz z córką Zuzanną i synem Kacprem. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką wiejską swojego regionu, ale również tańcami i przyśpiewkami z innych regionów Polski. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii. Kapela tworzy również własne utwory o charakterze wiejskim ale dzięki energetycznej grze Kacpra i Zuzanny wybiegają one poza ramy „wiejskiego grania”, dialogują ze współczesnością, zahaczają o różne style. Szczególną rolę w instrumentarium Kapeli Maliszów pełnią skrzypce odziedziczone po Józefie Maliszu, ojcu Jana. W swej muzyce Kapela wykorzystuje także basy i bębny, wykonane w pracowni Jan Malisza, w której powstają też takie instrumenty jak lira korbowa, fidel kluczowa (nyckelharpa) i wiele innych. Kapela Maliszów wydała dwie płyty „Wiejski Dżez” (2017), nagrodzony pierwszą nagrodą w konkursie Folkowy Fonogram Roku oraz Niepojęte Mazurki (2015)

O swojej twórczości Kapela Maliszów mówi: „Nie gramy muzyki tradycyjnej, ale jesteśmy tradycją”. Wystąpią w składzie Jan Malisz – skrzypce, basy, lira korbowa, akordeon, śpiew, Zuzanna Malisz – śpiew, basy, baraban, bęben obręczowy, Kacper Malisz – pierwsze skrzypce, basy, nyckelharpa.

DZIKIE JABŁKA

zespół wokalno-instrumentalny

Dzikie Jabłka to jeden z ciekawszych zespołów polskiej sceny folkowej, który z wdziękiem i niepowtarzalną charyzmą odkrywa nowe oblicze polskiej muzyki tradycyjnej.

Repertuar zespołu Dzikie Jabłka to wspólnie brzmiące dwa żywioły: słowiańska melodyjna nuta i porywający rytm afrykańskich bębnów. Nie są to jednak inspiracje Afryką czy polskim folklorem, lecz ich żywe zespolenie.

Zespół łączy miłość do muzyki i natury z ideą promowania tolerancji i wielokulturowości. Szczególną siłą zespołu jest etniczne instrumentarium budowane przez bębny dun-dun, djembe i przeszkadzajki afrykańskie, balafon, cajon oraz altówka, harmonia polska, gitary, flety. Wyjątkowe aranżacje utworów, łączące słowiańskie melodie śpiewane białym głosem z energią bębnów zachodniej Afryki idealnie wpisują się w definicję hybrydowości w muzyce.

Swoją muzyką zespół pokazuje, że każda kultura, która wyrasta z ziemi, niezależnie od pochodzenia, dotyka tych samych miejsc w duszy. Różnice muzyki z różnych regionów świata doskonale wzajemnie się wzbogacają i uzupełniając się wzajemnie. O swojej muzyce Dzikie Jabłka mówią „odkryliśmy, że to, co żywe, posiada puls i – o ile kultury różnią się od siebie ogromnie – to puls jest często ten sam. Połączenie Afryki i Polski przychodzi nam więc tak naturalnie, jak jabłka łączy się z cynamonem”.

Dzikie Jabłka wystąpią w składzie: Małgorzata Ciesielska-Gułaj – śpiew, harmonia polska; Sylwia Walczak – djembe, cajon, perkusjonalia; Paweł Odorowicz – altówka; Bartosz Gułaj – bębny, balafon, śpiew; Dawid Koniecki – bębny, balafon; Damian Siuta – bas, gitara, balafon, bębny; Patrycja Kuczyńska – śpiew.

OLA TURKIEWICZ

prowadzenie, dyrektor artystyczny festiwalu

Polsko-kanadyjska animatorka kultury, kompozytorka i wokalistka. Urodzona w Polsce, od 1993 r. przebywała w Kanadzie, gdzie ukończyła studia na jazzowym wydziale wokalnym i kompozytorskim w Humber College. Początkiem artystycznej kariery Oli Turkiewicz był spektakl „Misterium” (1994 r.), do którego skomponowała muzykę. Przez wiele lat była solistką kanadyjskiego zespołu jazzowego – Up Front. W 2001 r. zainicjowała cykl koncertów jazzowych „A little bit of Jazz” w Mississauga, który po 2008 roku kontynuowała także w Polsce. Na emigracji zainicjowała i organizowała Polski Festiwal Jazzowy w Toronto i Mississauga oraz Zaduszki Jazzowe w Toronto. W 2008 r. przeniosła swoją działalność artystyczną do Polski. Jest współtwórcą, wykonawcą i dyrektorem muzycznym realizowanego od 2009 r. Koncertu Niepodległości. Od 2013 r. w Mrągowie realizuje autorskie wydarzenie Projekt Arboretum. Projekt odnosi się do dziedzictwa kulturowego i krajobrazowego, bazując na XIX – wiecznych zapisach nutowych i nagraniach archiwalnych muzyków ludowych sprzed ponad 60 lat. W 2018 roku zainaugurowała swój nowy projekt Hybryda Kultur Festiwal.  Łącznie zrealizowała ponad 35 edycji tych projektów, prezentując je także w Australii, Kanadzie, na Ukrainie, Litwie i na Łotwie. W 2018 r. stworzyła godzinną kompozycję „Orphée” do baletu inspirowanego XVI – wiecznym „Ballet Royal de la Nuit”, który powstał na cześć króla Francji Ludwika XIV. Balet ten, w wykonaniu tancerzy z Australii, zaprezentowany został w ramach międzynarodowego Video Dance Festival de Bourgogne na Zamku Cerisy-la-Salle w Normandii. Autorka muzyki do australijskiego thrillera „Bloodshot heart” w reż. Parisha Malfitano. W 2020 roku zrealizowała swój kolejny, autorski projekt spektaklu Internetowego „Autochtonka”.

HYBRYDA KULTUR FESTIWAL

Hybryda Kultur Festiwal to projekt wyjątkowy na polskiej scenie muzycznej. Jego misją jest promowanie tych artystów, którzy w twórczy sposób interpretują kulturę tradycyjną, ludową łącząc efekty swoich inspiracji ze współczesną instrumentalistyką oraz różnorodnością dzisiejszych stylów muzycznych.

Natchnienie z muzyki ludowej czerpali Fryderyk Chopin i Karol Szymanowski, mistrzowie, których dzieła rozsławiły kulturę polską na wieki. Niestety na ich wizji promowania kultury negatywne piętno odcisnęły historia i polityka. Współczesna polska scena muzyczna wciąż jeszcze nie wyzwoliła się z koleiny „cepelizacji” kultury ludowej, co sprawia, że przebogata spuścizna muzyki tradycyjnej, nadal jest więziona w zamkniętym kręgu imprez folklorystycznych oraz konserwatywnego grona odbiorców i twórców, którzy powielają interpretacje muzyki ludowej rodem z czasów PRL, odległych od szerokorozumianych korzeni. Stworzone w Polsce Ludowej stylizacje rozpisane na rozbudowane zespoły pieśni i tańca, stały się dla autentycznej XIX – wiecznej kultury obszarów wiejskich dawnej Rzeczypospolitej swoistym pocałunkiem śmierci. Mechanizmy wykorzystania kultury ludowej do propagowania ideologii stalinizmu i socjalizmu doskonale uchwycił uznany i nagradzany na festiwalach film „Zimna Wojna” Pawła Pawlikowskiego, zrealizowany w 2018 roku.

Szczęśliwie w Polsce od kilkunastu lat narasta tendencja powrotu do źródeł i odtwarzania polskiej muzyki ludowej sprzed owej powojennej deformacji. Powstałe grupy swoistych „archeologów muzyki tradycyjnej” przejmują od dawnych mistrzów muzyczny warsztat i repertuar, przywracając to dziedzictwo polskiej kulturze. Dlatego Hybryda Kultur Festiwal otwiera się także na tych twórców, chcąc zestawić surową tradycję ze współczesną jej interpretacją.

Jednak brak jest miejsca w muzycznej przestrzeni publicznej, gdzie spotkać by się mogli twórcy, którzy chcą łączyć tęsknotę za tym, co minęło bezpowrotnie z ewaluacją i przekładem spuścizny przodków na język współczesnej sceny muzycznej. I tę właśnie niszę zapełnić ma Hybryda Kultur Festiwal. Podczas realizacji kolejnych edycji festiwalu będziemy wyszukiwać, promować i konfrontować wzajemnie tych twórców, którzy z dziedzictwem muzycznym dawnej wsi chcą rozwijać nowe gatunki, formy i style muzyki współczesnej, tak jak przed laty robili to Chopin i Szymanowski. O tym, że działania takie mają szansę wpisać się w historię muzyki współczesnej, świadczą dobitnie przykłady „gigantów” sceny muzycznej, jak Peter Gabriel czy Sting, którzy w swej twórczości regularnie wynoszą archaiczne ludowe śpiewy na wyżyny muzyki współczesnej.

Hybryda Kultur Festiwal będzie wspierać tych niekomercyjnych artystów, którzy w swoich nonkonformistycznych i niekonwencjonalnych poszukiwaniach twórczych pójdą za głosem serca i natchnieniem czerpanym z korzeni.

Pomysłodawcami i twórcami Hybryda Kultur FestiwalOla Turkiewicz oraz Jacek „Wiejski” Górski, a projekt realizowany jest przez Fundację Dziedzictwa Rzeczypospolitej we współpracy z miastem Mrągowo. Fundacja zajmuje się m.in. twórczą popularyzacją szeroko pojętego dziedzictwa narodowego i spuścizny kulturowej Rzeczypospolitej, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jest także organizatorem wielkoformatowego spektaklu muzyczno-historycznego Koncert Niepodległości (od 2009 r.) oraz koncertów muzyki hybrydowej pod nazwą Projekt Arboretum (od 2014 r.). W 2017 roku Fundacja uruchomiła edukacyjno-muzyczny portal polskiej pieśni patriotycznej, wojskowej i hymnicznej Śpiewnik Niepodległości. Hybryda Kultur Festiwal to czwarty autorski i nowatorski projekt jej twórców.

ORGANIZATORZY

DOFINANSOWANIE

MKiDN
Dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

PATRONI MEDIALNI

PAP
logo-polskie-radio
logo_pr_olsztyn
logo_tvp3olsztyn

WSPARCIE TECHNICZNE

bm-production-logo

WSPARCIE DZIAŁAŃ FUNDACJI

NIW-1
PROO-5-1