WYKONAWCY

OLA TURKIEWICZ

kompozytorka i wokalistka

Polsko-kanadyjska animatorka kultury, kompozytorka i wokalistka. Urodzona w Polsce, od 1993 r. przebywała w Kanadzie, gdzie ukończyła studia na jazzowym wydziale wokalnym i kompozytorskim w Humber College. Jest współtwórcą, wykonawcą i dyrektorem muzycznym realizowanego od 2009 r. Koncertu Niepodległości. Od 2013 r. realizuje autorskie wydarzenie Projekt Arboretum, który odnosi się do dziedzictwa kulturowego i krajobrazowego, bazując na XIX w. zapisach nutowych i nagraniach archiwalnych muzyków ludowych sprzed ponad 60 lat. W 2018 r. zainaugurowała projekt Hybryda Kultur Festiwal oraz stworzyła godzinną kompozycję „Orphée” do baletu inspirowanego XVI w. „Ballet Royal de la Nuit”. Balet ten, w wykonaniu tancerzy z Australii, zaprezentowany został w ramach międzynarodowego Video Dance Festival de Bourgogne na Zamku Cerisy-la-Salle w Normandii. Autorka muzyki do australijskiego thrillera „Bloodshot heart” w reż. Parisha Malfitano. W 2020 r. zrealizowała swój kolejny, autorski projekt spektaklu Internetowego „Autochtonka”.

DIKANDA

zespół wokalno-instrumentalny

Dikanda to powstały w Szczecinie zespół grający world music, szczególnie uznany na zagranicznym rynku. W swojej twórczości stawia na autentyczność stylu – poszukuje nowych nurtów i większość utworów to oryginalne kompozycje. Muzyczne inspiracje czerpie z tradycyjnych, folkowych brzmień szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie. W utworach można usłyszeć głównie brzmienia bałkańskie i cygańskie. Zespół istnieje od 1997 roku, Dikanda ma w swoim dorobku 7 płyt, setki koncertów oraz liczne nagrody – w tym „Płyta roku” 2005 niemieckiego czasopisma „Folker” za „Usztijo”. Charakterystyczne dla Dikandy jest tworzenie nowych słów w tekstach utworów, w ten sposób powstał oryginalny język grupy – „dikandisz”. Zespół występuje w składzie: Anna Witczak-Czerniawska (śpiew, akordeon), Katarzyna Bogusz (śpiew), Daniel Kaczmarczyk (bębny), Piotr Rejdak (gitara), Grzegorz Kolbrecki (kontrabas), Szymon Bobrowski (trąbka), Dominik Bieńczycki (skrzypce).

DZICZKA

zespół wokalny

Polsko-ukraiński zespół wokalny Dziczka został założony przez Tetianę Sopiłkę, etnomuzykologa, absolwentkę Akademii Muzycznej w Kijowie. Obok Tetiany w skład zespołu wchodzą: Maniucha Bikont, Justyna Czerwińska, Maria Puzyna, Ewa Winiarska i Agata Wróbel. Dziczka wykonuje pieśni ludowe, niekiedy bardzo stare, które w większości zachowały się tylko w formie niepiśmiennej, przekazywane z pokolenia na pokolenie, pieczołowicie zbierane przez badaczy, takich jak Tetiana Sopiłka, bezpośrednio od ludowych wykonawców, w odległych wsiach m.in. Polesia, Wołynia, Centralnej Ukrainy. Pieśni te są wykonywane przez zespoły muzyczne, takie jak Dziczka, starające się dokonywać możliwie wiernej rekonstrukcji, która jest praktycznie jedyną formułą dla zachowania dziedzictwa tych utworów. Od 2012 r. zespół Dziczka współpracuje z Fundacją Dziedzictwa Rzeczypospolitej, biorąc udział w realizacji Projektu Arboretum w Mrągowie i we Lwowie oraz Koncertu Niepodległości na Zamku Królewskim, w Muzeum Powstania Warszawskiego oraz w Kruszynianach na Podlasiu.

DZIKIE JABŁKA

zespół wokalno-instrumentalny

Dzikie Jabłka to jeden z ciekawszych zespołów polskiej sceny folkowej, który z wdziękiem i niepowtarzalną charyzmą odkrywa nowe oblicze polskiej muzyki tradycyjnej.

Repertuar zespołu Dzikie Jabłka to wspólnie brzmiące dwa żywioły: słowiańska melodyjna nuta i porywający rytm afrykańskich bębnów. Nie są to jednak inspiracje Afryką czy polskim folklorem, lecz ich żywe zespolenie.

Zespół łączy miłość do muzyki i natury z ideą promowania tolerancji i wielokulturowości. Szczególną siłą zespołu jest etniczne instrumentarium budowane przez bębny dun-dun, djembe i przeszkadzajki afrykańskie, balafon, cajon oraz altówka, harmonia polska, gitary, flety. Wyjątkowe aranżacje utworów, łączące słowiańskie melodie śpiewane białym głosem z energią bębnów zachodniej Afryki idealnie wpisują się w definicję hybrydowości w muzyce.

Swoją muzyką zespół pokazuje, że każda kultura, która wyrasta z ziemi, niezależnie od pochodzenia, dotyka tych samych miejsc w duszy. Różnice muzyki z różnych regionów świata doskonale wzajemnie się wzbogacają i uzupełniając się wzajemnie. O swojej muzyce Dzikie Jabłka mówią „odkryliśmy, że to, co żywe, posiada puls i – o ile kultury różnią się od siebie ogromnie – to puls jest często ten sam. Połączenie Afryki i Polski przychodzi nam więc tak naturalnie, jak jabłka łączy się z cynamonem”.

Dzikie Jabłka wystąpią w składzie: Małgorzata Ciesielska-Gułaj – śpiew, harmonia polska; Sylwia Walczak – djembe, cajon, perkusjonalia; Paweł Odorowicz – altówka; Bartosz Gułaj – bębny, balafon, śpiew; Dawid Koniecki – bębny, balafon; Damian Siuta – bas, gitara, balafon, bębny; Patrycja Kuczyńska – śpiew.

KAROLINA CICHA

i Spółka

Karolina Cicha to wyjątkowa na polskiej scenie muzycznej wokalistka, multi-instrumentalistka i kompozytorka, zafascynowana tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Początkiem jej drogi twórczej były koncerty solowe oraz współpraca z teatrem „Gardzienice”. W 2009 roku Cicha rozpoczęła muzyczną przygodę z  Rockiem a jej utwór „Miłość bez jutra” został wydany przez Muzeum Powstania Warszawskiego na płycie „GAJCY!”. Kolejne poszukiwania twórcze artystki nakierowane zostały na muzykę tradycyjną i etniczną. Jej dorobku stanowi kilka płyt, m.in. poświęcona językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego płyta „Wieloma językami” (2013); „Jidyszland” (2015), album poświęcony twórczości poetów żydowskich tworzących w języku jidysz, „Poland-Pakistan” (2016) wyjątkowe fusion z pieśniarzem quawwali Shafqatem Ali Khanem oraz „Płyta tatarska” (2017) – inspirowaną dziedzictwem muzycznym polskich Tatarów. W swej ostatniej płycie „Jeden – wiele” (2018) artystka inspiruje się sakralnym dziedzictwem rodzinnego Podlasia.

Cicha występuje wraz ze „Spółką” – zespołem specjalnie dobieranym do każdego koncertu. Podczas występu na Hybryda Kultur Festiwal, obok utworów z płyt „Wieloma językami”, „Jidyszland”, „Płyty tatarskiej” czy „Jeden – wiele”, usłyszymy nowe utwory, wskazujące obecny kierunek poszukiwań oscylujących na styku tradycji i współczesności. Karolinie Cichej (śpiew, akordeon, fortepian, sampler perkusyjny) towarzyszy Spółka w składzie: Karolina Matuszkiewicz – suka biłgorajska, fidel płocka, kemancze, kobyz, śpiew; Patrycja Betley – instrumenty perkusyjne, Marcin Rumiński – śpiew gardłowy, mandolina, flety i piszczałki etniczne.

KAROLINA SKRZYŃSKA

z zespołem

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów. Swój niemal czterooktawowy głos rozwijała na wiele sposobów, trenowała śpiew klasyczny, rozrywkowy, śpiewokrzyk (biały głos), chłonęła również specyfikę śpiewu orientalnego w Turcji. Tworzona przez nią muzyka wykracza poza ramy określonych stylów, zaś łączenie etnicznych inspiracji ze słowiańską wrażliwością i wschodnim folklorem sprawia, że charakteru tej muzyki nie można jednoznacznie określić. Wielokrotnie nagradzana, na festiwalach i konkursach muzycznych, udziela się również w innych projektach muzycznych, m.in. persko-polskiej grupie Persopolish. W swojej dyskografii artystka posiada 2 płyty: „Palcem po wodzie” (2017) oraz „W oddali” (2013). Na scenie Karolinie Skrzyńskiej towarzyszą m.in. Magdalena Pamuła (głosy), Aleksandra Zawłocka (głosy), Dorota Kołodziej (głosy), Bart Pałyga (wiolonczela, tarhu, suka biłgorajska, śpiew gardłowy), Mateusz Szemraj (oud, cymbały, gitara), Wojciech Lubertowicz (bębny obręczowe, duduk, perkusjonalia), Jakub Mielcarek/Wojciech Pulcyn (kontrabas), Hubert Giziewski (akordeon).

KAPELA MALISZÓW

zespół wokalno-instrumentalny

Rodzinną kapelę z Męciny Małej w Beskidzie Niskim tworzą Jan Malisz wraz z córką Zuzanną i synem Kacprem. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką wiejską swojego regionu, ale również tańcami i przyśpiewkami z innych regionów Polski. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii. Kapela tworzy również własne utwory o charakterze wiejskim ale dzięki energetycznej grze Kacpra i Zuzanny wybiegają one poza ramy „wiejskiego grania”, dialogują ze współczesnością, zahaczają o różne style. Szczególną rolę w instrumentarium Kapeli Maliszów pełnią skrzypce odziedziczone po Józefie Maliszu, ojcu Jana. W swej muzyce Kapela wykorzystuje także basy i bębny, wykonane w pracowni Jan Malisza, w której powstają też takie instrumenty jak lira korbowa, fidel kluczowa (nyckelharpa) i wiele innych. Kapela Maliszów wydała dwie płyty „Wiejski Dżez” (2017), nagrodzony pierwszą nagrodą w konkursie Folkowy Fonogram Roku oraz Niepojęte Mazurki (2015)

O swojej twórczości Kapela Maliszów mówi: „Nie gramy muzyki tradycyjnej, ale jesteśmy tradycją”. Wystąpią w składzie Jan Malisz – skrzypce, basy, lira korbowa, akordeon, śpiew, Zuzanna Malisz – śpiew, basy, baraban, bęben obręczowy, Kacper Malisz – pierwsze skrzypce, basy, nyckelharpa.

T/Aboret

zespół wokalno-instrumentalny

T/Aboret to jedna opowieść snuta czterema różnymi głosami. Wywodząc się z różnych muzycznych światów wyrażają siebie w ethno jazzowych kompozycjach, improwizacjach, rytmicznych wariacjach. Polskie źródła, lecz język współczesny, miejski, zbudowany na szerokim dostępie do otaczającego świata, połączone wspólną wrażliwością. Muzyka pachnąca drewnem, odrobiną łąki odnalezionej i przeniesionej pomiędzy ruchliwe ulice miasta. Pobudzona źródłami, jazzem czy muzyką świata, naświetlana w powolnym procesie dochodzenia do autentyczności na matrycę współczesności, doświadczenia i codzienności. T/Aboret , to jedna opowieść snuta czterema różnymi głosami. Wywodząc się z różnych muzycznych światów, wyrażają siebie w ethno jazzowych kompozycjach, improwizacjach, rytmicznych wariacjach. Zespół tworzą: Natalia Czekała (fortepian), Karolina Matuszkiewicz (skrzypce, śpiew, gadułka, fidel płocka, suka biłgorajska), Artur Siejka (kontrabas), Krzysztof Guzewicz (cajon, udu, darbuka, mazhar, tabla).

Sutari

zespół wokalno-instrumentalny

Trio Sutari kontynuuje tradycje polskich pieśniarek ludowych. Artystki eksperymentują z różnymi technikami wokalnymi, wielogłosem, tradycyjnymi polskimi rytmami. Tworzą własne instrumenty oraz badają potencjał muzyczny przedmiotów codziennego użytku. Aranżują tradycyjne polskie pieśni, a także komponują własne utwory. Trio Sutari zostało wybrane do zaprezentowania swojej muzyki na największych międzynarodowych targach muzyki światowej WOMEX 2015 i jest jedną z niewielu polskich i europejskich grup, które nagrały sesję muzyczną dla kultowej amerykańskiej stacji radiowej KEXP. Ostatni album zespołu „Siostry Rzeki” został nominowany do nagrody FRYDERYK 2021. Wydawnictwo charakteryzują transowe, polifoniczne kompozycje, dialog z tradycjami ludowymi splecionymi wokół natury i wolności. Zespół tworzą 3 artystki: Basia Songin – śpiew, wilcze basy, sowa, bębny ramowe, perkusjonalia, looper, Kasia Kapela – śpiew, skrzypce, kankles, bębny ramowe, perkusjonalia i Dobromiła Życzyńska – śpiew, skrzypce, bęben ramowy, perkusjonalia.